دویست و هشتمین (208) جلسه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
 
جلسه 208 شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در تاریخ 98/4/6 به ارائه گزارش دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، طرح بحث و تبادل نظر: ظرفیت سازی، فرصت آفرینی و ایفای نقش گروه­های تخصصی شورای بررسی متون در ارتباط با بیانیه گام دوم انقلاب، طرح بحث و تبادل نظر دربارة راهکارهای انتقال تجربه ­های موفق گروه­های تخصصی و سخنرانی علمی دکتر سید حسن اسلامی با عنوان «نقد و فرایند فردیت یافتن» پرداخت.

دکتر قبادی در خصوص ظرفیت سازی، فرصت آفرینی و ایفای نقش گروه­های تخصصی شورای بررسی متون در ارتباط با بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: حتماً دوستان بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری مطرح کردند را ملاحظه فرمودند. آدم وقتی دقت می کند می بیند که بیش از 85 درصد از مباحث ناظر به علوم انسانی است. علوم انسانی می­تواند آن گزاره­ها را تبدیل به مسأله کند و پیگیری نماید. ماه­ها روی آن کار شده و برای آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی می تواند جهت دهنده باشد. وی افزود: استفاده عملی که ما می توانیم از این بیانیه برای اصالت مأموریت شورا کنیم این است که فرض بفرمایید نظام درسی و سرفصل های ما در 10 یا 20 سال آینده و بیشتر در حال چه تحولاتی است. دقیقاً این با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و با مبانی و اصول قانون اساسی ارتباط دارد. کالای ما در میان دانش آموزان کم متقاضی است.

در این جلسه مصوب شد دکتر امیرحسین مزینی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس به عنوان عضو گروه اقتصاد درجلسات گروه شرکت کنند. نشست گروه روان­شناسی با موضوع جایگاه سلامتی روان و صنعت با تعامل پژوهشکده خانواده و دانشکده روان­شناسی به صورت بین رشته­ای توسط حقوق دان ها و جامعه شناسان، روان­شناسان در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود. همچنین طرح پژوهشی تألیف کتاب الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت مربوط به گروه اقتصاد بعد از برطرف شدن اشکالات طرح مذکور به تصویب رسید.

در بخش دوم این جلسه، بحث  و تبادل نظر در بارة راه­کارهای انتقال تجربه ­های موفق گروه­های تخصصی توسط  دکتر دری صورت پذیرفت. وی طی یک سخنرانی اظهار کرد: یک مبحثی در شورای راهبردی شورای بررسی متون مطرح شد  که مقوله انتقال تجربیات موفق گروه ها است. یک مأموریتی دوستان به من دادند که من یک مواردی در این ارتباط برای جمع معزز شورای بررسی متون مطرح کنم. اول اینکه استنباط نشود که من از منظر گروه مدیریت می خواهم این موضوع را اشاره کنم؛ بلکه به عنوان موضوعی که می تواند در ارتباط با کل شورا می تواند مطرح باشد. در فرازهای مختلفی از جلسات گذشته راجع به اثربخشی و مقوله کیفیت گرایی و کیفیت بخشی مربوط به مقوله دانش افزایی شورای بررسی متون و شبکه نخبگانی ها صحبت شد. امروز هم شما شاهد هستید که موج این مقولات دانشی در صحن شورا مطرح است. ولی من فکر می کنم که ما نیازمند این هستیم که این کار را تبدیل به یک نظام کاری کنیم تا بتوانیم از پتانسیل شورای بررسی متون به عنوان یک سازمان دانشی استفاده کنیم. من با عذر خواهی از عزیزان اگر به بعضی از واژه ها اشاره می کنم از منظر تاکید است. وقتی ما می گوییم حافظه فردی، تیمی، سازمانی، این ها کاملاً تعابیر جا افتاده ای در مقولات جدید علمی است؛ حافظه فردی اگر قوی تر از حافظه تیمی بود، حافظه تیمی قوی تر از حافظه سازمانی بود یعنی سازمان های ما ناکارآمد هستند و چالاک نیستند. دنیای مدرن کاملاً بر عکس است. حافظه فردی نسبت به حافظه تیمی و سازمانی نازل تر است؛ یعنی حافظه سازمانی بسیار قوی است. زمانی حافظه سازمان قوی باشد سازمان دانشی می شود. و سازمان دانش خود را به سرعت منتقل می کند و در واقع با این انتقال دانش سازمان از انتقال بالایی برای برخورد با چالش ها منجر می شود.

وی در ادامه به مقولاتی که به عنوان معیارها و ملاک هایی می تواند مقوله دانش و تجربه را در گروه های تخصصی شورای بررسی متون مورد ملاحظه قرار دهد، مورد بررسی قرار داد و در ادامه خاطرنشان کرد: ما در جلسات بعدی می توانیم بگوییم که گروه های شورا رویکرد دانشی دارند یا نه اگر دارند ملاک ها چیست و اگر ندارند ما چون گروه دانشی هستیم و ادعا می کنیم که به خصوص با موضوعیت نقد قرار است در فعالیت های ملی اثر گذار باشیم.
 

   1398/6/2 12:08    تعداد بازدید :  11


نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
* متن کامنت :
 

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 11
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )