دویستمین جلسه شورای بررسی متون با حضور وزیر علوم برگزار شد
دویستمین جلسه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی با حضور دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در روز پنج شنبه 3 آبان ماه 1397 در ساختمان وزارت علوم تشکیل شد.

دویستمین جلسه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی با حضور دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در روز پنج شنبه 3 آبان ماه 1397 در ساختمان وزارت علوم تشکیل شد. در این نشست، رئیس و معاونان پژوهشگاه علوم انسانی، مدیران پژوهشکده ها، مدیران گروه های تخصصی شورای بررسی متون و کتب علوم‌انسانی و طرح اعتلای علوم انسانی و دیگر همکاران پژوهشی دبیرخانه شورای بررسی متون حضور داشتند.
 
 

دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای سخنرانی خود با تکریم جایگاه علوم انسانی و نمایندگان این بخش از جامعه دانشگاهی گفت: شاکریم که در محضر اساتید و اندیشمندان گرامی در مجموعه علوم انسانی – پژوهشگاه علوم انسانی، شورای بررسی متون و طرح اعتلاء- هستیم که جمع گرانقدری در حوزه علوم انسانی کشور است. وی افزود: این جمع نماینده خوبی از جامعه و اساتید علوم انسانی است که کشور ما بحمدالله به عنوان یک سرمایه فکری از وجودشان بهره­مند است.   

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اگر دانشگاه ها و محققان حوزه علوم انسانی، توانایی ها و دستاوردهای پژوهشی خود را به مسئولان و جامعه عرضه کنند ، بسیاری از کم لطفی ها و بی مهری ها به علوم انسانی کم می شود. دکتر منصور غلامی در دویستمین نشست شورای بررسی متون علوم انسانی گفت: در یک سال گذشته در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی، نشست های تخصصی با رویکرد حل مسائل کشور برگزار شده و نتایج تعدادی از این نشست ها به مسئولان عالی رتبه کشور، وزیران و مسئولان اجرایی و سیاستگذار ارائه شده است. وی با تاکید بر پیوند دانشگاه ها با دستگاه ها و سازمان های اجرایی گفت: یکی از پایه های ضروری ایجاد این پیوند، اطلاع رسانی اقدامات انجام شده و در دست انجام موسسات پژوهشی بویژه در زمینه کاربردی کردن و بومی کردن علوم انسانی به مسئولان است.

وزیر علوم تاکید کرد: اگر دانشگاه ها و محققان حوزه علوم انسانی، توانایی ها و دستاوردهای پژوهشی خودرا به مسئولان و جامعه عرضه کنند، بسیاری از کم لطفی ها و بی مهری ها به علوم انسانی کم می شود. دکتر غلامی با تاکید بر نقش علوم انسانی در پیشرفت جوامع گفت: استادان شاخص علوم انسانی باید با تبلیغ مزیت های علوم انسانی در حوزه اندیشه و تفکر، استعدادهای برتر دانش آموزی را به سمت رشته های علوم انسانی ترغیب کنند تا مدیریت اجرایی کشور شاهد مدیران برجسته ای باشد.
دکتر غلامی با بیان اینکه حضور علوم انسانی در مجموعه های دانشگاهی و پژوهشی کشور باید پررنگ باشد در خطاب به اعضای حاضر در نشست خاطرنشان کرد: در مجموعه­هایی مثل شورای بررسی متون، شورای تحول و در بحث اسلامی شدن دانشگاه­ها مباحث متعددی مطرح می­شود و کارهایی خوبی صورت گرفته است و ما در ستاد وزارت علوم برای مجموعه های فعال در حوزه های مختلف علوم از جمله علوم انسانی از هیچ کمکی دریغ نمی کنیم تا بتوانیم توسعة ارتباط بین مراکز علمی با مراکز اجرایی را بیشتر در دستور کار قرار دهیم.
در ادامه این نشست، دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گزارشی از اقدامات انجام شده، طرح های در دست اجرا و مشکلات این موسسه را ارائه کرد.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه به هم افزایی با نهادهای مرتبط همچون شورای تحول، سازمان سمت، دانشگاه علامه و دیگر پژوهشگاه ها و مراکز مرتبط اشاره کرد و در محور سوم صحبت های خود به برنامه مداری، طراحی و اجرای برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه و تاکیدات آن بر محورهایی از قبیل کاربردی سازی، ترویجی سازی، حرکت منظومه‌ای در طرح‌های به هم پیوسته و کلان، افزایش اثربخشی اجتماعی فعالیت های پژوهشی و تقویت شبکه نخبگانی به واسطه شورای بررسی متون و طرح اعتلاء پرداخت.
دکتر قبادی در ادامه به شیوه های متنوع عرضه دستاوردهای پژوهشی در قالب نشست های نخبگانی مساله محور و محصول مدار، تولید گزارش های راهبردی، مناظره ، نظریه پردازی، سخنرانی علمی ، میزگرد،کتاب، مقاله، یادداشت انتقادی و غیره اشاره کرد و هم افزایی، افزایش بهره‌وری، برنامه‌مداری، راهبرد مداری، فعالیت شبکه‌ای، نظام مندی و توجه به محصول محوری و افزایش اثر بخشی را جزو سیاست های پژوهشگاه اعلام کرد. رئیس پژوهشگاه در پایان سخنرانی خود از از وزیر خواست که شورای عالی برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها از نتایج و دستاوردهای شورای بررسی متون بهره بیشتری بگیرد و همچنین گسترش شبکه نخبگانی شورای بررسی متون، گسترش پیش‌برد طرح اعتلاء و گسترش فضای فیزیکی پژوهشگاه مورد حمایت آن وزارتخانه قرار گیرد.

دکتر کریمی مطهر، دبير شوراي بررسي متون و كتب علوم‌انسانی گزارشی از فعالیت های شاخص شورا ارائه کرد. وی در این سخنرانی به راهبردها، اهداف و رویکردهای شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، شبکه مندی، تقویت شبکه نخبگانی و گروه های تخصصی 17گانه در این شورا، محصولات شورا با رویکرد انتقادی و سامانه نقدِ نقد ارائه و خاطرنشان کرد: رویکرد بومی گرایی در علم، تکریم ارزش های دینی، انطباق تحقیقات علوم انسانی با نیازهای جامعه و جلب مشارکت دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و اساتید سراسر کشور در جهت هم افزایی، محصول محوری، بومی گرایی، کاربردگرایی و اثربخشی در فعالیت های شورا مورد تأکید است.
دکتر کریمی مطهر در ادامه گزارشی از طرح ها و فعالیت های شورا بیان کرد و نقد 5500 عنوان کتاب کتب ملی، نقد 850 عنوان کتاب جهانی، 3000 جلسه تخصصی نقد و 185 نشست و همایش علمی را گزارش داد. وی همچنین به توضیح درباره نقدنامه های تخصصی، کتب تألیفی با رویکرد انتقادی و طرح های پژوهشی با رویکرد انتقادی با مشارکت دانشگاه ها، ماهنامه علمی پژوهشی پژوهشنامة انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی و دیگر فعالیت های پژوهشی و ترویجی شورا در حوزه نقد کتب و متون علوم انسانی پرداخت.
در این نشست، دکتر ملایی و دکتر فوزی به ارائه سخنرانی خود پرداختند و پس از دكتر رضا داوري اردكاني در خصوص یکی از طرح تحقیقاتی از مجموعه طرح‌های اعتلای علوم‌انسانی به موضوع علم و اخلاق در ایران و غرب پرداخت و مسئله خود را کارساز کردن علم عنوان کرد.

در ادامه بحث و تبادل نظر در خصوص این سخنرانی ادامه یافت و پس از آن دويستمين جلسه شوراي بررسي متون و كتب علوم انساني با حضور اعضای شورا در وزارت علوم ادامه پیدا کرد.
 











 


 

1397/8/5


نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
* متن کامنت :
 

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 40
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )