دویست و یازدهمین (211) جلسه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی

جلسه 211 شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در تاریخ 98/8/2 با محوریت ارائه گزارش دبیرخانه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی و سخنرانی دکتر علی اکبر احمدی افرمجانی با عنوان «چگونگی بهره‌گیری از اندیشه و آثار متفکران اسلامی معاصر در جهت توسعه نقد و ارتقای متون دانشگاهی» و بحث و تبادل نظر درباره «برنامه توسعه آموزش عالی در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد.

دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در این جلسه با بیان اینکه شورای بررسی متون به مثابه اتاق فکر نظام آموزش عالی معطوف به برنامه درسی است، اظهار داشت: شورای بررسی متون در چارچوب دیدگاه اثربخشی می‌تواند به مثابه یک شرکت دانش بنیان پیگیری شود.
در ادامه دکتر کریمی مطهر، دبیر شورای بررسی متون، گزارشی از فعالیت‌ها و اثربخشی اعضای گروه‌های تخصصی ارائه کرد و  در این جلسه با عضویت دکتر محمد فاریابی از دانشگاه تبریز در گروه مدیریت شورای بررسی متون و با استعفای دکتر اکرمی رئیس محترم گروه علوم تربیتی شورای بررسی متون، با جایگزینی جناب آقای دکتر علیرضا صادق‌زاده قمصری به عنوان رئیس جدید گروه مذکور موافقت شد.
در ادامه، دکتر احمدی افرمجانی توسط دکتر کریمی مطهر و دکتر قبادی به جلسه شورا معرفی شد و سخنرانی دکتر احمدی افرمجانی با عنوان «چگونه می‌توان از آثار و اندیشه‌های متفکران معاصر به ویژه استاد مطهری در نقد متون علوم انسانی بهره بگیریم» ارائه گردید. دکتر احمدی در ابتدای این جلسه اظهار داشت: در این سخنرانی تأکید بر آثار و اندیشه‌های استاد مرتضی مطهری است و از این زاویه بحث خود را پیش می‌بریم. وی افزود: این بحث با دو مفهوم دیگر متناظر است: اسلامی‌سازی علوم انسانی و ایدئولوژیک کردن علوم انسانی.
وی افزود: مطهری از 20 سالگی با نقد اشعری‌گری شروع کرده است: اندیشه کلامی خود را از اشعری‌گری تمایز نماید. در نقد نیز با اخوان ‌گری مرزبندی دارد، بنابراین مطهری در نقد و کلام جایگاه متمایزی دارد و فلسفه صدرایی را معطوف به این کلام درک می‌کند و می‌فهمد. مطهری به شدت با کلام اشعری و معتزلی مرزبندی دارد و از کلام شیعی که استقلال خاصی دارد پیروی می‌کند. خلاصه حرف مطهری این است که علوم انسانی جدید واجد یک روح فلسفی هستند که برای خود مطهری یک کشف تلقی می‌شود. علوم انسانی جدید یک جوهر فلسفی دارد. یک فلسفه که خود را به صورت تجربی ظاهر کرده است. البته یک پوسته تجربی ضعیفی نیست. مطهری این مسئله را در یک کشف تلقی می‌کند که علوم انسانی علاوه بر پوستر تجربی یک بن و روح و جوهر فلسفی دارد. در بستر تاریخی پوزیتوییستی  دهه پنجاه رویکرد مطهری یک رویکرد قابل تأمل است. 

   1398/12/13 12:23    تعداد بازدید :  225


نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
* متن کامنت :
 

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 225
3/10 (تعداد آرا 3 نفر )