دویست و یکمین (201) جلسه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی

جلسه 198 شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در تاریخ  1/9/97 با محور بررسی راهکارهای تقویت همکاری با سازمان سمت، گزارش فعالیت­های گروه­های تخصصی ادبیات فارسی، روان­شناسی، تاریخ، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مطابق برنامة اعلامی سال 97، گزارش گروه­های تخصصی فلسفه و کلام، اقتصاد، فقه و حقوق، باستان­شناسی، زبان­ و ادبیات عربی و علوم سیاسی در بارة آخرین وضعیت طرح­های تألیف کتاب  و تبادل نظر در بارة برنامة دوم توسعه راه­کارهای افزایش اثربخشی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

دکتر قبادی در این جلسه عنوان کرد: در برنامه دوم پژوهشگاه باید به یک الگوی اثرگذاری برسیم. ما دقیقاً باید روی کاغذ بیاوریم که میزان اثرگذاری ما در منابع درسی، حوزه­های مختلف، مقوله­های دانشی چقدر است. باید ببینیم که می­خواهیم در کدام مقوله اثرگذار باشیم و به غنی سازی منابع بپردازیم. دوم رسیدن به آن مرجعیت است. وی افزود:
ما 7 راهبرد داریم. مثلاً توسعه پژوهشگاه و ترویجی سازی علم و اثر بخشی داریم که اثربخشی خیلی برای ما مهم است. اثربخشی یعنی جایگزینی کتاب های درسی به جای کتاب های درسی موجود، یعنی اعمال اصلاحات و نقدهای ناقدان در چاپ های بعدی و .... .

رئیس شورا در ادامه جلسه به بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورا در سال 85 پرداخت و بخشی از بیانات را قرائت کرد: «ان­شاءالله یک مقطع جدیدی را تعریف کنید برای اینکه محصول کار این جمع که قاعدتاً محصول با ارزشی خواهد بود به بازار بیاید» «این نقد و انتقاد و نوشتن و فرستادن و پس فرستادن خوب است، لیکن علاوة بر این کارهای که حتماً لازم است و انجام می­گیرد، یک حرکت کلانی باید انجام بگیرد؛ بالاخره محصول کار آقایان و مجموعة اساتیدِ همکار شما و آنچه که در حوزة قم به این ملحق خواهد شد، باید بتواند به بازار کار علمی بیاید و یا کتاب درسی بشود یا مرجع اساتید عمومی بشود که بتواند به آن مراجعه کنند.» «این مرکز خود را موظف بداند برای فراهم کردن مواد لازم برای کتاب، منبع علمی، مرجع علمی که دیگران بتوانند کتاب بنویسند.»

 دکتر قبادی توضیح دادند من در گفته های مقام معظم رهبری این یادداشت را برداشته ام که اولاً فرمودند که به نقد بسنده نکنید، ثانیاً محصول گرا باشید، ثالثاً به بازار کار بیایید و بر هم افزا فعالیت کردن هم مورد تأکید ایشان است. پنجمین مورد، مرجع و منبع شدن محصولات شورا است. همچنین بر برون سپاری، از دیگران خواستن و جذب توانش نخبگان نیز تأکید شده است.

دکتر قبادی در ادامه گفت: شورای بررسی متون سرمایه ملت، مردم و برای انقلاب است. پس برنامه های درسی باید معضلی از مردم حل کند و به آن­ها آرامش دهد. ما برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری طرح کلان اعتلای علوم انسانی را مطرح کردیم. الان زمان آن رسیده که شورای بررسی متون را با تمام قوامش حفظ کنیم. باید چتری درست کنیم که این چتر بتواند با مجلس و مردم و دولت حرف بزند. من فکر می­کنم اگر بتوانیم مرجعی را تأسیس کنیم که فقط به مثابه چتر باشد و این شورا و طرح اعتلا را هم افزایانه جلو ببرد و با این خطی مشی 7 گانه که از فرمایش مقام معظم رهبری استخراج شد وارد برنامه توسعه شود.
در پایان جلسه مقرر شد، همة گروه­ها برنامه­ هایشان را در چارچوب مطرح شده در اوایل سخنرانی دکتر قباد، تحویل بدهند. در مورد چاپ محصولات، پژوهشگاه باید تغییر مسیر بدهد. باید بگوید انتشارات ما دو دسته است. آثار فاخر، آثار ترویجی. 11نشست گروه باستان­شناسی برگزار شود و همچنین مقرر شد یک کاربرگی که عناصر یادداشت انتقادی در آن مشخص شود، تدوین گردد.
 
 
 
 
   1397/11/29 19:03    تعداد بازدید :  202


نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
* متن کامنت :
 

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 202
5.5/10 (تعداد آرا 10 نفر )