دکتر نیلی در گفت و گو با سایت شورای بررسی متون:
نقد کتاب باید به بدنه سیستم آموزشی و پژوهشی رسوخ کند
دکتر محمد رضا نیلی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس محترم گروه علوم تربیتی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در گفت و گو با وب سایت شورای بررسی متون، با ابراز نگرانی از ضعیف بودن نقدهای کتب با اسلوب علمی گفت: باید از نقد های کلیشه ای و ساده و ویرایش املایی فاصله گرفت.
 
آقای دکتر نیلی، حوزه نقد علمی در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
نقد ظاهری قابل قبول است ولی نقد واقعی با شرایط علمی متاسفانه کم است. اگر شورای بررسی متون بتواند از طریق سازمان های دولتی وظایف خود را ایفا کند می تواند موثر باشد.
 
شورا چگونه می تواند نقش برجسته ای در موضوع  نقد کتب دانشگاهی ایفا کند؟
نقد کتاب باید به بدنه سیستم آموزشی و پژوهشی رسوخ کند؛ مثلا دانشجویان از جریان نقد کتاب هایشان مطلع باشند و هیات ممیزه صرفا به تالیف کتاب امتیاز ندهد بلکه به کتاب هایی که در شورا نقد شده امتیاز ویژه دهد.
 
آیا هم اکنون تولیدات علوم انسانی  به مسائل بومی و نیازهای جامعه ایرانی پاسخ می دهد؟
 چون بسیاری از موارد ترجمه است و حتی تالیف هم به گونه ای مجموعه ترجمه هاست پس بومی نیست.
 
آیا شورای بررسی متون می تواند راهنمایی برای تولید علم کارآمد در حوزه ی علوم انسانی باشد؟
با توجه به تجربه کار شورا بسیار می تواند در این حوزه موفق عمل کند ولی  این امر مستلزم هم اندیشی گروه ها و استفاده از تجارب همدیگر و ایجاد یک سیاست مشخص برای نقد است.
 
آیا رابطه معناداری بین جریان نقد کتب و آثار متفکران علوم انسانی و تحول در علوم انسانی وجود دارد؟
بسیار زیاد. البته مشروط بر نهادینه شدن فرهنگ نقد به معنای واقعی به منظور ارتقای کیفیت و نه مچ گیری از افراد است.
 
راهکار شما برای تولید هر چه پربارتر نظریات علوم انسانی بومی و اسلامی چیست؟
به نظر من لازم است نقد های فعلی تقویت شود. حجم کار از نظر کمی کمتر ولی کیفیت کارهای بیشتر شود. نقد ها به گونه ای باشد که ناقد یک سروگردن از نظر علمی از مولف بالاتر باشد. از نقد های کلیشه ای و ساده و ویرایش املایی فاصله گرفته شود.
 
آقای نیلی، نسبت کتب تالیفی و ترجمه ای در حوزهی دانشگاهی چگونه است؟
متاسفانه بسیار کم است و اگر تالیفی هم باشد غلبه بر ترجمه است. همچنین ما شاهد تکراری بودن مطالب بسیاری از کتب هستیم.
 
 
به نظر شما، نقدها از اسلوب صحیح علمی تبعیت می کنند؟
 بستگی به موضوع ناقدین و شرایط دارد ولی در مجموع در سطح جامعه رضایت کافی نیست و بسیاری از مواقع مواضع جناحی بر نقد علمی غلبه دارد.
 
آقای دکتر، نقد کتب در روزنامه ها و نشریات از وجاهت علمی برخوردار است؟
بعضی از نشریات از نقد های وزینی برخوردارند؛ به گونه ای که خواننده نیز رضایت دارد. خواننده در مطالعه اش هم به نقد کتاب می رسد و هم به ایده های تازه از ناقد و راه حل ها دست می یابد.
 
آقای نیلی، در گروه تخصصی خود در شورای بررسی متون چه برنامه هایی برای مشارکت بهتر اساتید و داشنجویان دارید؟
 ورود کار شورا به بدنه دانشگاه ها و مراجعه مکرر دانشجویان و استادان به آن، ورود به مباحث جدول ارتقا، جلسات بین مولفین و ناقدین، کاهش کمیت نقد و در عوض پرداختن به کیفیت، توجه به مسایل مالی داورها و اعضا، فعال کردن پرتال و استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و تقویت اعضا بنا به رشته های تخصصی.
 

   1393/6/2 10:23    تعداد بازدید :  909


نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
* متن کامنت :
 

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 909
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )