کتاب مدیریت تجربه:
مبانی، رویکردها و روشهای بکارگیری مدیریت تجربه مولفان: دکتر بهروز دری، مهدی محمود صالحی ناشر: سرآمد سال نشر: 1389 موضوع: مدیریت دانش شابک: 9786005501193
معرفی کتاب
در فضای رقابتی امروز، مدیریت دانش، پر اهمیت ترین موضوع به شمار می رود، مدیریت دانش مجموعه ای از استراتژی ها و فرآیندها را شامل می شود.که به شناخت، خلق، ارائه، توزیع و توانمندی و بهره برداری از دانش و تجربه می پردازد.این دانش و تجربه ممکن است در یک فرد متجلی شده باشد یا در مجموعه فرآیند های یک سازمان شکل گرفته باشد. فعالیت هایی که تحت عنوان مدیریت دانش در سازمان ها اعم از اقتصادی و غیر انتفاعی و در شرکت ها صورت می پذیرد، اهداف استراتژیک سازمان ها را تحت تاثیر قرار داده و مفاهیمی از قبیل بهبود عملکرد، مزیت های رقابتی، نوآوری و خلاقیت، به اشتراک گذاری آموخته ها، بهبود مستمر، یکپارچه سازی فرآیندها و یادگیری از تجربیات موفق را در درون خود جای می دهد. رهبران سازمان ها برای تبدیل سازمان خود به یک سازمان یادگیرنده، نیازمند برنامه ریزی جدی و همه جانبه برای تحقق این مفاهیم در چارجوب مدیریت دانش هستند. مدیریت دانش می تواند افراد و گروههای مختلف درون سازمان را از طریق به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه از کار تکراری و اختراع مجدد چرخ بی نیاز سازد و از حجم آموزش های کارکنان بکاهد و وسرمایه های معنوی را درون سازمان نگه دارد و از همه مهم تر اینکه به سازمان کمک کند تا خود را با تغییرات محیطی منطبق سازد.
مدیریت تجربه را می توان بخشی از دانش مدیریت دانست . این کتاب تلاش دارد تا شیوه های مختلف ثبت و مستند سازی تجربیات مدیریتی را در سازمان های دانش بنیان تشریح کند.مدیران سازمان های کشورمان برای دستیابی به سطح مناسبی از رقابت پذیری به شناخت این شیوه ها نیازمندند تا با انتخاب مناسب ترین و بهترین شیوه و استقرار آن در سازمان های خود، تحقق اهداف استراتژیک سازمان هایشان را امکان پذیر سازند و به این ترتیب رقابت پذیری سازمان خود را در جهان پر تلاطم امروز حفظ کنند و ارتقا بخشند.( از مقدمه کتاب)
این کتاب شش فصل به شرح زیر می باشد:
- فصل اول : مدیریت دانش ( دسته بندی دانش، دانش رسمی و غیر رسمی، تبدیل دانش، سلسله مراتب دانش، مدیریت دانش، )
- فصل دوم: بکارگیری مدیریت دانش حافظه سازمانی( تشکیل حافظه سازمانی، سیستم نمایشگر، اجرای مدیریت دانش در سازمان های دانش محور، )
- فصل سوم: مدیریت تجربه ( تجربه، دانش حل مساله، پیچیدگی مساله، بازیابی تجربه، مدیریت تجربه، گردآوری و ذخیره سازی، انتخاب، به اشتراک گذاری)
- فصل چهارم: چهارچوب و مدل مفهومی مدیریت تجربه( استدلال نمونه محور، تشریح فرآیندها، رویکردهای مختلف استدلال نمونه محور، مدل مدیریت تجربه ، ادغام مدل مدیریت تجربه، انتشار تجارب و یادگیری سازمانی)
- فصل پنجم: کاربرد و فرآیندهای مدیریت تجربه ( ارائه / نمایش تجربه، ساختار اساسی یک نمونه ، آموخته ها، روش ارائه، ارتباطات کاربران، عناصر اصلی مدل فرآیندی)
- فصل ششم: مورد کاوی( تاریخچه، انواع مطالعه موردی، طراحی یک مطالعه موردی، روش گردآوری داده ها در مطالعه موردی، تحلیل داده ها، شکل پیشنهادی برای مطالعه موردی، پیاده سازی فرآیند های مدیریت تجربه)
فرازهایی از کتاب:
- به منظور درک و چرائی ضبط و نگهداری دانش، ابتدا باید انواع دانش را از نظر رسمی و غیر رسمی شناسایی کنیم.
- این خاصیت حافظه است که اطلاعاتی را که در طول زمان و به تدریج مورد استفاده قرار نگرفته است را محو می نماید.
- اگر هر تجربه را حاصل جمع مساله و راه حل آن بدانیم ، در سازمان مسائل زیادی وجود دارد که توسط افراد یا گروههای مختلف حل شده است.
- مشارکت در فعالیت های یادگیری فعال هسته اصلی حل مساله تشکیل می دهد.